• شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
  • تهران، شهرک صنعتی خرمدشت
  • 021-28421270

بیمه لیفتراک و ماشین آلات انبارداری

صانحه لیفتراک
19 بهمن 1402
ارسال شده توسط: زندی

لیفتراک هم مانند سایر ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری می بایست تحت پوشش بیمه های مختلفی قرار بگیرند. امروز 13 آذر روز بیمه نامگذاری شده و ما هم در لیفت یار تصمیم گرفتیم مقاله ای در همین رابطه و با عنوان بیمه لیفتراک و ماشین آلات انبارداری برایتان آماده کنیم. اگر شما دارنده دستگاه لیفتراک ، مالک یا اجاره کننده ، تولید کننده یا فروشنده این نوع دستگاه ها هستید و میخواهید در زمینه انواع بیمه برای این نوع تجهیزات آشنایی کامل داشته باشید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

بیمه تجهیزات و ماشین‌آلات پیمانکاران / Contractors Plant and Machinery or C.P.M

بيمه ماشين آلات و تجهيزات پيمانكاری (CPM)

اين بيمه تمامي خسارت هاي وارد به بدنه ماشين آلات و تجهيزات پيمانكاری از قبیل لودر، بولدوزر، بيل مكانيكي، گریدر، تاور كرين، جرثقيل، لیفتراک، غلتک، سايدبوم و مانند آنها كه پیمانکاران جهت اجرای کار پروژه ها از آنها بهره مي برند را تحت پوشش قرار می دهد. در واقع این بیمه هرگونه زیان یا خسارتی را که به هرعلت ازجمله خطرات طبيعي و ساير خطرات به جز موارد مستثنی شده، درحین کار يا توقف ماشين آلات، ترانزيت در راه، در زمان احداث یا بهره برداری به ماشین آلات وارد آید، جبران می نماید. ارزش ماشین آلات شامل ارزش جایگزینی نوی مورد بیمه مشابه با احتساب حقوق و عوارض گمرکی، هزینه حمل و هزینه نصب، درصورت وجود،‌ مي باشد. محدوده پوشش اين ماشين آلات صرفا در محل اجراي پروژه ها يا سايت محل فعاليت آنها مي باشد. مدت بیمه حداکثر یکسال میباشد که میتواند بنا به درخواست بیمه‌گزار تمدید گردد.

مخاطبين:

  • مالكان يا اجاره كنندگان ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در دوره احداث یا نصب پروژه ها و همچنين در دوره بهره برداري از آنها
  • شرکتهای تولید کننده، فروشنده و یا لیزینگ انواع ماشین آلات

مدت بیمه CPM

حداکثر یکسال می‌باشد که می‌تواند بنا به درخواست بیمه گذار تمدید گردد.

محاسبه حق بیمه CPM

طبقه بندی خطر و طبقه بندی ماشین آلات بر اساس نوع ماشین آلات و مناطقی که ماشین آلات پیمانکاران در آن مستقر و مشغول فعالیت هستند دو عامل مهم و اساسی در محاسبه حق بیمه بشمار می‌آیند که در تعیین نرخ حق بیمه به جهت اینکه میزان خطر موضوع بیمه را مشخص می‌کنند بایستی مورد توجه قرار گیرند.

طبقه بندی ماشین آلات و خطر در ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران

1-طبقه بندی ماشین آلات:
گروه یک :
انواع جرثقیل‌ها
گروه دو:
ماشین آلات حفاری (بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و …)- گریدر-ماشین آلات شمع کوبی
گروه سه :
میکسر-پمپ بتن –شاتکریت –سنگ شکن –راه آهن موجود در داخل سایت –سایر ماشین آلات 2-طبقه بندی خطر (بر اساس مناطقی که ماشین آلات در آن کار می‌کنند) :
نوع الف :
زمین‌های مسطح خاکی شنی که دور از خطر منابع آب می‌باشند.
نوع ب : زمین‌های مسطح سخت سنگی که نزدیک منابع آب قرار دارند.
نوع ج :
زمین‌های کوهستانی دره ای که در معرض خطر حوادث طبیعی (مانند سیل –طغیان آب –ریزش کوه) و یا سقوط در آب قرار دارند.

پوشش ها :

  • صاعقه، انفجار، آتش‌سوزی
  • زلزله، زلزله دریائی، آتشفشان
  • رانش زمین، نشست زمین،‌ لغزش زمین،‌ ریزش کوه یا صخره
  • تگرگ، یخ زدگی،‌ یخ شناور
  • سیل،‌ آب گرفتگی،‌ امواج دریا یا آب
  • طوفان، گردباد، تندباد
  • عدم مهارت ،‌ اجرا با کیفیت نازل
  • غفلت،‌ سهل‌انگاری، خطای غیر عمد
  • دزدی
  • باران، برف،‌ بهمن
  • خسارتهای ناشی از کاربرد آب یا سایر اقدامات جهت اطفای حریق
  • سقوط، تصادم، واژگونی
  • خرابکاری غیر گروهی
  • سایر حوادث به جز آنچه صراحتاً در بیمه نامه مستثنی شده است

استثنائات بیمه CPM

مطابق موارد مندرج در بیمه نامه CPM که اهم آن عبارتند از خسارت به علت از کارافتادگی وسایل برقی یا مکانیکی داخل ماشین‌آلات، انجماد خنک‌کننده یا سیالات دیگر، نقص یا قطع در سیستم روغن کاری یا خنک کاری، خسارت وارد به قطعات قابل تعویض مانند فیوزها، لامپ‌ها و تسمه پروانه‌ها، غوطه‌ور شدن کلی یا جزئی در آب‌های جزر و مد دار، فرسودگی، خوردگی، زنگ‌زدگی و …

سرمایه مورد بیمه در بیمه CPM

ارزش ماشین‌آلات (شامل ارزش جایگزینی نوی مورد بیمه مشابه با احتساب حقوق و عوارض گمرکی، هزینه حمل و هزینه نصب در صورت وجود)

نکات مهم در بیمه CPM

  1. پوشش بیمه ای CPM تنها پس از نصب و تست عملکرد صحیح ماشین‌آلات آغاز می‌گردد.
  2. مشخصات هر یک از ماشین‌آلات باید حداقل شامل نوع، مدل، سازنده، سال ساخت، ظرفیت و شماره سریال باشد.
  3. بیمه گذار می‌تواند ماشین‌آلات مورد بیمه را به ارزش واقعی آن (با احتساب عمر کارکرد) بیمه نماید، در آن صورت در صورت وقوع خسارت از قیمت نوی مورد خسارت دیده به نسبت قیمت بیمه شده به قیمت نو بابت استهلاک کم شده و مابقی پس از کسر فرانشیز به بیمه گذار پرداخت خواهد شد.
  4. اگر بیمه‌گذار اقلام مورد بیمه را به ارزش جایگزینی نو نیز بیمه نماید در صورت بروز خسارت کلی به دلیل اصل غرامت از اصول بیمه، قیمت واقعی مورد بیمه (با احتساب عمر کارکرد) به بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد.
  5. کلیه هزینه های نجات، ایاب و ذهاب به تعمیرگاه، تعویض قطعات و اجرت تعمیرات تحت پوشش این بیمه می‌باشد.
  6. در صورتی که بیمه‌گذار تمایل به پوشش بیمه‌ای ماشین‌آلات خود در سراسر ایران یا در طی جابجایی از یک کارگاه به کارگاه دیگر را داشته باشد با افزایش حق بیمه و الحاق کلوز مربوطه این موارد میسر خواهد شد.
  7. بیمه گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه اضافی خسارت وارد به اموال مجاور یا خسارت‌های جانی یا مالی وارد به اشخاص ثالث را نیز تحت پوشش گیرد. (برای پوشش بیمه ای اموال مجاور و مسئولیت در قبال اشخاص ثالث الحاق کلوز 302 به بیمه نامه ضروری بوده و در هنگام محاسبه حق بیمه سرمایه آن‌ها به سرمایه اصلی بیمه‌نامه افزوده می‌گردد)
  8. اگر راننده، اپراتور یا کاربر ماشین‌آلات گواهینامه مربوط به کار با آن ماشین را نداشته باشد در صورتی که بیمه‌گذار گواهی‌ای مبنی بر تأیید صلاحیت وی برای کار با ماشین‌آلات مربوطه را صادر نماید، صدور بیمه‌نامه CPM برای ماشین‌آلات مذکور از نظر بیمه‌گر بلامانع خواهد بود.
  9. نظر به اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات ابزار کار بیمه‌گذاران خصوصاً در فرایند پروژه‌های در حال احداث بوده و توقف کاری آن‌ها در زمان بروز خسارت جهت بازدید بیمه‌گر، با توجه به جدول زمان بندی اجرای کار بسیار مشکل و گاهی اوقات غیرممکن می‌باشد، برای رفاه حال بیمه‌گذار در تعمیر خسارت‌های جزئی، بیمه‌گر می‌تواند در بیمه‌نامه قید نماید که تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات نیمه سنگین تا سقف 15 میلیون ریال و تعمیر ماشین‌آلات سنگین تا سقف 25 میلیون ریال بدون بازدید بیمه‌گر مورد قبول خواهد بود.
  10. کلیه مناطقی که کارهای مربوط به پروژه در آن انجام می‌گیرد جزء کارگاه محسوب می‌گردد.
  11. بسیاری از شرکت‌های فروش لیزینگ ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین برای بازاریابی فروش خود از شرکت‌های بیمه تقاضای ارائه پوشش بیمه‌ای برای ماشین‌آلات فروخته شده دارند، در این حالت از آنجائیکه هنوز محل فعالیت ماشین‌آلات مذکور مشخص نیست بیمه‌گر باید محل مورد بیمه را سراسر ایران در نظر بگیرد.
  12. اگر ماشین‌آلات بیمه شده در طول یک سال پوشش بیمه‌ای، در دو یا چند سایت مشخص فعالیت کرده یا مرتباً بین آن‌ها جابجا می‌گردند، بیمه‌گر می‌تواند در ابتدای بیمه‌نامه آدرس تمام سایت‌های مذکور را به عنوان محل مورد بیمه قید نماید.

بیمه نامه مسئولیت مدنی دارندگان جرثقیل و لیفتراک در مقابل خسارات جانی وارد به اشخاص ثالث

نوع دیگری از بیمه نامه هایی که برای لیفتراک و ماشین آلات بالابر میتوان نام برد بیمه نامه مسئولیت مدنی دارندگان جرثقیل و لیفتراک در مقابل خسارات جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث است :

مسئولیت مدنی بیمه گذار در مقابل خسارتهای جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث ناشی از خطرات احتمالی در امر بارگیری و تخلیه توسط جرثقیل و لیفتراک تحت پوشش این بیمه نامه می باشد.

نظر شما درباره این نوع بیمه چیست؟ آیا بیمه دیگری را برای لیفتراک و ماشین آلات انبارداری سراغ دارید؟ بحث درباره این مقاله را با ارسال دیدگاه شما آغاز کنید!

منابع:
بیمه ایران
بیمه آسیا

نویسنده:

زندی

من کارشناس فروش لیفتراک در مجموعه لیفتونگ هستم؛ علاقه‌مند به حوزه تولید محتوا در زمینه لیفتراک و ماشین آلات انبارداری (متریال هندلینگ) ؛ تمام سعی و تلاشم این هستش که بتونم اطلاعات مفیدی در اختیار خریداران، فروشندگان و حتی رانندگان لیفتراک و ماشین آلات انبارداری قرار بدم.

پاسخ دهید